Startnekt kan forebygges
Kristin Størmer Steira fikk det tøft etter Tour de Ski. Sist helg fikk hun startnekt fordi hun ikke oppfyller Olympiatoppens helsekrav. Foto: Ingeborg Scheve
Startnekt kan forebygges
Kristin Størmer Steira fikk ikke gå verdenscuprenn denne helga fordi hun er for tynn i forhold til Olympiatoppens retningslinjer. Det kan skje den beste. Sunn Jenteidrett vil at færrest mulig skal oppleve det.
I toppidrett der utøverne hele tida balanserer på grensa av det kroppen kan tåle, kan det skje at en mental knekk, sjukdom og andre ytre forhold vipper dem over på den usunne sida av grensa.

Steira fikk plutselig veldig mye i fanget på en gang: sjukdom og samlivsbrudd rett etter en utmattende Tour de Ski. Det gikk utover matlysten og nattesøvnen, samtidig som hun trente mye og hardt.

Else Marthe Sørlie Lybekk, som er prosjektleder på Sunn Jenteidrett, sier at slike situasjoner ikke oppstår veldig ofte, men det hender.

– Som idrettsutøver må du hele tiden være bevisst at du får i deg nok, og riktig næring. Jo mer du trener, jo viktigere er det. Dette er en del av totalpakka, og det kan også ”trenes” på, sier Lybekk.

– Noen ganger bikker det over til det helsemessig uforsvarlige, sier hun.

Lybekk påpeker at det skjer oftere blant jenter enn blant gutter, men at det kan skje alle utøvere, uansett kjønn.

– Jenter har høyere risiko enn gutter, men det er ikke et ukjent problem hos det annet kjønn heller, sier hun.

Fokus på gode vaner
Lybekk understreker at når hun reiser rundt og holder foredrag om idrett, prestasjoner, kosthold og restitusjon med Sunn Jenteidrett, er det fokus på hva som er sunt og friskt, og foredragene henvender seg også til gutter. Sunn Jenteidrett trekker fram hvordan utøverne bør legge opp hverdagen slik at de ikke kommer i risikosonen og holder seg friske. Det handler om å spise riktig og nok, slik at de har nok energi til å trene og konkurrere.

– Vi poengterer viktigheten av å gi kroppen ”gode arbeidsbetingelser.” Vi snakker sjelden om spiseforstyrrelser til utøvere, men det temaet snakket vi ofte om til trenere og foreldre, sier Lybekk.

Pass på hverandre
Lybekk forklarer at det finnes mange tegn man kan se etter slik at man kan fange opp problemer tidlig.

Kroppslige forandringer kan være at noen går mye ned i vekt eller at vekten svinger. Humørmessige/sosiale endringer kan være at noen svinger i humør (som kanskje ikke gjorde det før), trekker seg tilbake, vil være alene (særlig i settinger der mat er inne i bildet), er sliten, sover dårlig og er deprimert.

Endring i treningsatferd kan man også være oppmerksom på, sier Lybekk.

– Dersom noen dreier trening bort fra det som er hensiktsmessig i forhold til å prestere, for eksempel løper til og fra trening for å forbrenne mer.

Lybekk understreker at disse tegnene ikke betyr at noen har en forstyrret spiseatferd eller en spiseforstyrrelse.

– Det er helhetsbildet du må være opptatt av, sier Lybekk avslutningsvis.

Sunne holdninger
Sunn Jenteidrett ble startet i 2008 med målsetting om å øke fokus på riktig ernæring og sunne holdninger blant jenter i utholdenhetsidrettene langrenn, skiskyting, friidrett og orientering. Prosjektet retter seg spesielt mot jenter i alderen 13 til 22 år, og har støtte fra Norges Idrettsforbund og Olympiatoppen, samt særforbundene til de fire idrettene.

Les mer
Åpenhet skal forebygge spiseforstyrrelser
Sunn Jenteidretts sider 
 


Else-Marthe Sørlie Lybekk, Ingvill Måkestad Bovim, Runi Børresen, Christian Vukicevic og ernæringsfysiolog Heidi Holmlund. Foto: Sunn Jenteidrett

Denne artikkelen er printet ut fra SkiAktiv.no
SkiAktiv.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. SkiAktiv.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at Disqus-systemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
På forsiden nå
Siste nytt fra Langrenn.com
 Se alle »
Siste nytt om Turrenn
 Se alle »
Resultater - Turrenn
 Se alle »
Resultater Langrenn (distanse og sprint)
 Se alle »
Arrangementer & Events
Resultater Turritt - Landevei og Terreng
 Se alle »
Resultater - Maraton
 Se alle »
Resultater - Motbakkeløp
 Se alle »
Resultater - Skiskyting
 Se alle »
Resultater - Orientering
 Se alle »
Utstyr
Siste nytt om Motbakkeløp
 Se alle »
Filmer
Nedenom og hjem 2014Merida Terrengsykkelskole 2014Trans-Østerdalen 2014: Avslutning fra 2.etappe
Trans-Østerdalen 2014: Smakebit fra 2.etappeNi livAerodynamisk skjeggvekst?
Rye Expressen Vestfold Rundt 2014Skiforeningens SykkelbussJotunheimen Rundt
Bildeserier
Anita Moens jentesamlingBirkebeinerrennet 2013FredagsBirken/StafettBirken
FredagsBirken/UltraBirkenBirkebeinerrittetGrenserittet 2012
StafettBirken 2012FredagsBirken 2012 Birkebeinerrennet 2012
Resultatomtaler
Se alle resultatomtaler »

Relaterte artikler