Tester 50 sorter nav-fett
Unaas hjulsett er bygget for hånd med dine unike behov i tankene.
Tester 50 sorter nav-fett
Det er ikke ett fett hva navet er smurt med. Hjulbyggerne Emil og Espen Unaas testet over 50 sorter for å finne det som smører best for norske forhold. Å hjul med din glede.
Norske forhold er unike, og det setter egne krav til hjul. Og Unaas hjul skal være best. Derfor legger de to brødrene mye energi i å finne de beste ingrediensene i alt fra det innlysende som kundene ser etter, altså felger og eiker og nav-merke, til de små men veldig avgjørende detaljene som nav-fett og lager-typer.

– Vi trenger andre typer lager og fett i Norge enn for eksempel i Tyskland eller California. Her i Norge er det spesielt på våren og vinteren mye saltslam i vegen som sniker seg inn i lagrene og så begynner navet å ruste, sier Espen Unaas (28).

Med bachelorgrad i produktutvikling gikk Unaas systematisk løs på problemet. Han syltet de ulike navene i saltlake og lot dem ligge ei uke for å se hva som greide seg best.

Og for å finne det optimale nav-fettet, reiste han til Japan sammen med broren Emil (24) testet 50 forskjellige nav-fett for å finne hva egner seg best i Norge.

– Fettet er avgjørende. Noen typer ruller best ved 10 grader og andre gjør ikke det. Med friksjon blir det varme, og da må en teste for å finne det beste, sier Unaas.

Rutine
Og slik jobber brødrene på hvert eneste ledd i hjulproduksjonen. Eiker testes, krysses og strammes etter fullstendig gehør. Med mer rutine går jobben raskere.

– Det som tok åtte timer før, går litt raskere nå som vi har fått mer erfaring. Eiker strammes systematisk og man bruker en eikespennmåler til å se at det blir riktig spenn. Men etter hvert har vi utviklet evnen til å høre om det er rett spenn bare ved å knipse på eiken, og det sparer en del tid, sier Unaas.

Kresne kunder
Hovedtyngden av kundene er ambisiøse syklister av typen Trondheim-Oslo og Birken, og produktet er high-end hjul til både landeveg, triatlon og terreng. Sjøl om produsenten Zipps har rundt 80 prosent av det norske hjulmarkedet i dette segmentet, vil Unaas være best, sier Unaas.

Men det har sine fordeler å være små også. Unaas bygger hvert eneste hjul sjøl og har fullstendig kontroll på kvaliteten.

– Andre større produsenter får en del uheldige tilbakemelding på kvalitet. Vi lager alt for hånd, sier Unaas.
(Saken fortsetter under bildet)

Protoypen til Unaas blir med under 700 gram verdens letteste for landeveg. 

Kinesisk er nøkkelen til mye
Unaas-gutta er stolte over å bygge sine hjul i Norge, og er ikke interesserte i å flytte produksjonen ut av landet. Ved å bygge sjøl og i egen stue får de fullstendig kontroll på kvaliteten.

Men de fleste delene er laget i Kina. Da kommer Emils fartstid på et proffsykkellag i Kina godt med. Han snakker kinesisk og kjenner kulturen. 

– Det er faktisk ganske store kulturforskjeller selv i dag, og det er greit å vite at når det er kinesisk nyttår kan de godt stenge butikken i flere uker, sier Unaas, og legger til at slik kunnskap er grei å ha når man skal planlegge produktbestillinger.

At de kjenner språket og har et nettverk har åpnet mange dører for dem.

– Det er helt sikkert at det å prate kinesisk har gitt oss innpass på fabrikker som ellers ikke ville prioritert oss med så lite volum, sier Unaas.

Trenger mer enn 24 timer i døgnet
Unaas Cycling startet med skoleprosjektet til Espen Unaas på Høgskolen i Akershus. Han laget et hjulsett. I 2008 ble det en prøveproduksjon på 40 hjulsett som fløy ut av døra på under to uker. I 2009 fikk de et høyere opplag, og da strekker ikke engang natta til for å møte etterspørselen.

Målet er å ha en produksjon på om lag 400 hjulsett i året, og kunne være best på pris, kvalitet og produksjon, sier Unaas. Utfordringen er å kunne levere, men det skal de få til, sier Unaas bestemt.

– Pågangen blir bare større og vi ser litt på mulighetene for å få inn flere som kan dette. For nå er ikke engang nettene lange nok til å få unna all jobben, sier han.

Men så langt har det blitt med tanken, for Unaas er knallharde på kvaliteten. Og maskinelt produserte hjul er helt utelukket.

– På karbonfelger må alt gjøres manuelt. Maskinene greier ikke finjusteringene og da må det gjøres om igjen uansett, forklarer han. 


Espen Unaas. Foto: Ingeborg Scheve



Foto: Unaas Cycling
Denne artikkelen er printet ut fra SkiAktiv.no
SkiAktiv.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. SkiAktiv.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at Disqus-systemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
På forsiden nå
Relaterte artikler
TRENING
STÆSJ
Arrangementer & Events
Kosthold og Helse
teknikk
PROFILEN
UTØVEREN
SISTE KOMMENTARER
Klubben min
Nye filmer
Merida Terrengsykkelskole 2014Trans-Østerdalen 2014: Avslutning fra 2.etappeTrans-Østerdalen 2014: Smakebit fra 2.etappe
Ni livAerodynamisk skjeggvekst? Rye Expressen Vestfold Rundt 2014
Skiforeningens SykkelbussJotunheimen RundtPinåsløpet 2013
Nye bildeserier
Anita Moens jentesamlingBirkebeinerrennet 2013FredagsBirken/StafettBirken
FredagsBirken/UltraBirkenBirkebeinerrittetGrenserittet 2012
StafettBirken 2012FredagsBirken 2012 Birkebeinerrennet 2012
Nyhetsnotiser
Resultatlister
Se alle resultater »