Dekk, skruer og smøring
Geir Treseng-Lien (bak) vet hvordan man tar vare på sykkelen og deler sine tips med SykkelAktiv.no. Her fra Valdresrittet tidligere i sommer.
Dekk, skruer og smøring
Denne helga innledes en sesongen for De Store Grusrittene: Grenserittet, CykelVasan, Birkebeinerrittet, Skarverittet – høydepunktene står i kø og formen er stigende. Er sykkelen like klar?
I forkant av ritt er det viktig å passe på at utstyret er i orden. Nå er tida for å se over sykkelen, smøre opp kjede, bytte alt som er slitt og sjekke at det er passe mye luft i dekkene.  

Det er spesielt tre ting å passe på, sier Geir Treseng-Lien, som er teknisk sjef hos Merida/Stian Sport i tillegg til å være aktiv i eliteklassen: dekk, skruer og smøring.

– Hvis du har rift i et dekk, bør det byttes. Det er ikke vits i å risikere noe, sier Treseng-Lien.

Riktig lufttrykk i dekkene
Dekk uten luft er heller ikke mye tess, men det skal ikke være for mye heller. Akkurat hvor mye luft det skal være, kommer an på hva slags dekk det snakk om, hvor brede de er, og hvor tung rytteren er.

– Ola Nordmann bruker gjerne maks av det som står på dekket, og det er for mye. Da spretter man hit og dit, og mister kontrollen, sier Treseng-Lien.

Jo grovere og bredere dekk, desto mindre luft skal de ha for å oppføre seg optimalt i løypa.

– Men uansett om du har 2.0 eller 2.2 dekk, så trenger du sjelden mer enn 30 PSI eller 2.2 bar, hvis du ikke er veldig stor og tung eller kjører på veldig smale dekk, konkluderer Treseng-Lien.

Skruer
Skruer er et eget kapitel. De bør man gå over, og passe på at ingen er løse. – Syklene er bygget for å tåle mye, og men det ristes mye, sier Treseng-Lien.

Utsatte områder er pedaler, krankarmer, nav og gir, styre og stem, og alt av girhendler og bremsehendler. Det bør en gå over før rittet, sier Treseng-Lien. Alt du trenger er et sett hex-nøkler (Umbraco). 

– Det skal ikke være løst. Skruer skal sitte, men ikke for hardt. Du kan skru filler av karbon hvis du drar til for hardt, advarer Treseng-Lien, og legger til at mange skruer har stemplet på hvor hardt de skal dras til.

– Står det 6Nm, betyr det Newton Meter, og da skal det ikke skrus til hardere enn det, men ikke noe skal være løst, sier Treseng-Lien.

– Karbonrammer er veldig sterke og tåler mye de vegene de er ment å tåle mye, men klemmer du til sideveis på et rør er det ikke mye som skal til før det går, forklarer han.

Smøring
Dessuten er det viktig at sykkelen er smurt opp før ritt, spesielt kjedet.

– Pass på at kjedet er smurt opp. Ofte er det dårlig vær, og da skal det ikke mye til før du får ”chain suck:” kjedet blir med drevet bak og kiler seg fast mellom ramma og drevet. Det skader kjedet først og over tid kan det skade ramma også, men det er lett å unngå, sier Treseng-Lien.

Han trekker fram at det finnes mange typer sykkelolje, og det er mye som er bra.

– Jeg liker Motorex. Den kommer for både våte og tørre forhold, og en for midt i mellom. Og dessuten er den litt miljøvennlig. De putter ikke så veldig mye kjemikalier i den, sier Treseng-Lien, som syns det er fint å gjøre en innsats for planeten når han kan. 

Foto: Valdresrittet
Denne artikkelen er printet ut fra SkiAktiv.no
SkiAktiv.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. SkiAktiv.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at Disqus-systemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
På forsiden nå
Relaterte artikler
Resultatlister
Se alle resultater »
TRENING
STÆSJ
Arrangementer & Events
Kosthold og Helse
teknikk
PROFILEN
UTØVEREN
SISTE KOMMENTARER
Klubben min
Nye filmer
Merida Terrengsykkelskole 2014Trans-Østerdalen 2014: Avslutning fra 2.etappeTrans-Østerdalen 2014: Smakebit fra 2.etappe
Ni livAerodynamisk skjeggvekst? Rye Expressen Vestfold Rundt 2014
Skiforeningens SykkelbussJotunheimen RundtPinåsløpet 2013
Nye bildeserier
Anita Moens jentesamlingBirkebeinerrennet 2013FredagsBirken/StafettBirken
FredagsBirken/UltraBirkenBirkebeinerrittetGrenserittet 2012
StafettBirken 2012FredagsBirken 2012 Birkebeinerrennet 2012
Nyhetsnotiser